Kalkulator balistyczny - dane
Kalkulator balistyczny - dane
Koledzy
Kalkulator balistyczny którego używam, wymaga dla każdego naboju także danych, których nie znam:
MV Variation
Powder Temp
Zero Height
Zero Offset
Ma też opcję wpisania kilku BC dla jednej elaboracji i chce przy tym Min. Velocity. Przy jednym BC każe wpisac "zero".
Pomóżcie proszę rozszyfrować powyższe określenia.
Kalkulator balistyczny którego używam, wymaga dla każdego naboju także danych, których nie znam:
MV Variation
Powder Temp
Zero Height
Zero Offset
Ma też opcję wpisania kilku BC dla jednej elaboracji i chce przy tym Min. Velocity. Przy jednym BC każe wpisac "zero".
Pomóżcie proszę rozszyfrować powyższe określenia.
- Krakus
- <font color=darkred>Administrator</font>
- Posty: 428
- Rejestracja: poniedziałek, 26 maja 2008, 16:23
- Lokalizacja: Kraków
MV Variation – średnia prędkość początkowa liczona metodą błędu standardowego pomiaru prędkości początkowej w warunkach normalnych: 1013,25 hPa = 1 atm = 760 mm Hg, 273,15 K = 0<sup>O</sup>C = 32<sup>O</sup>F (z wystarczającą dokładnością można przyjąć średnią arytmetyczną);
Powder Temp – temperatura prochu: otoczenia jeśli nabój trzymany jest w magazynku, 32C (90F) jeśli bezpośrednio przed strzałem wyjmujesz go z kieszeni;
Zero Height – punkt trafienia góra-dół na zadanej odległości, jeśli poniżej punktu trafienia to ze znakiem – (minus);
Zero Offset – punkt trafienia lewo-prawo na zadanej odległości, niektóre kalkulatory używają znaku: minus w lewo a plus w prawo od punktu celowania.
Radzę poszukać innego kalkulatora. Jeśli interesuje ich temperatura prochu a olewają jego gatunek to całość jest „przekombinowana”. Niemal każdy proch reaguje inaczej na zmianę temperatury.
Powder Temp – temperatura prochu: otoczenia jeśli nabój trzymany jest w magazynku, 32C (90F) jeśli bezpośrednio przed strzałem wyjmujesz go z kieszeni;
Zero Height – punkt trafienia góra-dół na zadanej odległości, jeśli poniżej punktu trafienia to ze znakiem – (minus);
Zero Offset – punkt trafienia lewo-prawo na zadanej odległości, niektóre kalkulatory używają znaku: minus w lewo a plus w prawo od punktu celowania.
Radzę poszukać innego kalkulatora. Jeśli interesuje ich temperatura prochu a olewają jego gatunek to całość jest „przekombinowana”. Niemal każdy proch reaguje inaczej na zmianę temperatury.
darzbór!
Paweł Morawski
Paweł Morawski
- forester2008
- Posty: 1371
- Rejestracja: czwartek, 03 lipca 2008, 12:20
Według mnie, to 180° tylko wtedy, gdy się trzyma karabin lufa do ramienia...P_iter pisze:Pod warunkiem niezmienienia pozycji. Jak się odwrócisz, to tył będzie przodem i należy wpisać "0"forester2008 pisze: Jak strzelasz do przodu to 0 jak do tyłu to180
.303 brit .308 win 6,5x55 .45acp 9x19mm .22lr .357
- Krakus
- <font color=darkred>Administrator</font>
- Posty: 428
- Rejestracja: poniedziałek, 26 maja 2008, 16:23
- Lokalizacja: Kraków
Granicą poprawności wyników nie jest odległość lecz prędkość pocisku. Podobnie jak (wszystkie?) większość kalkulatorów teoretycznych – nie wspomaganych wynikami z radaru Dopplera – bazuje na algorytmie opartym o empiryczne wzory obowiązujące w zakresie prędkości ponaddźwiękowych. Zależnie od temperatury i w niewielkim stopniu wilgotności powietrza Kabal „głupieje” gdy prędkość pocisku spada poniżej 350 – 330 m/sek.
darzbór!
Paweł Morawski
Paweł Morawski
Obawiam się, że nie ma kalkulatora, który spełni Twoje oczekiwania. Każdy będzie miał jakiś błąd. Na dużych odległościach jest zbyt wiele zmiennych, aby można dokładnie wyznaczyć trajektorię lotu pocisku.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 16 lipca 2012, 13:02 przez MADMAX, łącznie zmieniany 1 raz.
Rzeczywiście, są kalkulatory którym można wpisać dodatkowe dane. Po strzale z nastaw podanych przez kalkulator, można je uściślić wpisując różnice pomiędzy wynikiem obliczeń, a tym co faktycznie jest na tarczy. Z tym, że jak już pisałem - to i tak nie będzie miarodajne, dla innych warunków strzału. Głównie chodzi o wiatr.
To robi każdy kalkulator - zmienia obliczenia po wprowadzeniu innych danych.
Tu chodzi o uściślenie obliczeń standardowych dla konkretnego przypadku. Wpisujesz wszystkie dane, strzelasz i jesteś 8 cm za wysoko i 5 cm z lewej w stosunku do zakładanego 10.9. Wprowadzasz w odpowiednim miejscu dane faktyczne i kalkulator "dostosowuje się" do realiów. Ale tak jak wspomniałem - to i tak nic nie daje, bo te "realia" za chwilę mogą być inne. O ile nie będzie pewnie zbyt dużej różnicy w tzw. elewacji, o tyle z bokami może być zupełnie inaczej. Powieje inaczej przy następnym strzale i nie będziesz 5 cm z lewej, tylko 18 cm z prawej. I tak się można bawić bez końca. Kalkulator kalkulatorem, ale doświadczenia nic nie zastąpi. Poza tym, jest jeszcze kwestia "błędu strzelca" i jego wpływ na wynik strzału.
Przeczytaj post Krakusa w tym wątku. Tam jest taka opcja opisana (możliwość wprowadzania danych rzeczywistych). O ile pamiętam, chodziło o Shooter`a. Chyba nie jest free, ale jeśli coś kosztuje, to jakoś akceptowalnie.
Tu chodzi o uściślenie obliczeń standardowych dla konkretnego przypadku. Wpisujesz wszystkie dane, strzelasz i jesteś 8 cm za wysoko i 5 cm z lewej w stosunku do zakładanego 10.9. Wprowadzasz w odpowiednim miejscu dane faktyczne i kalkulator "dostosowuje się" do realiów. Ale tak jak wspomniałem - to i tak nic nie daje, bo te "realia" za chwilę mogą być inne. O ile nie będzie pewnie zbyt dużej różnicy w tzw. elewacji, o tyle z bokami może być zupełnie inaczej. Powieje inaczej przy następnym strzale i nie będziesz 5 cm z lewej, tylko 18 cm z prawej. I tak się można bawić bez końca. Kalkulator kalkulatorem, ale doświadczenia nic nie zastąpi. Poza tym, jest jeszcze kwestia "błędu strzelca" i jego wpływ na wynik strzału.
Przeczytaj post Krakusa w tym wątku. Tam jest taka opcja opisana (możliwość wprowadzania danych rzeczywistych). O ile pamiętam, chodziło o Shooter`a. Chyba nie jest free, ale jeśli coś kosztuje, to jakoś akceptowalnie.