Chronograf Beta Master
Chronograf Beta Master
Witam
Stałem się posiadaczem chronografu Chrony Beta Master ale na razie w jego obsłudze jestem zielony. Zanim zabiorę go na strzelnicę staram się rozszyfrować jego obsługę i mam kilka pytań do użytkowników:
1) Czy znajdę gdzieś instrukcje obsługi po polsku
2) Czy do nauki obsługi ma jakiś sens wykorzystanie wiatrówki (nie trzeba jechać na strzelnicę)
Stałem się posiadaczem chronografu Chrony Beta Master ale na razie w jego obsłudze jestem zielony. Zanim zabiorę go na strzelnicę staram się rozszyfrować jego obsługę i mam kilka pytań do użytkowników:
1) Czy znajdę gdzieś instrukcje obsługi po polsku
2) Czy do nauki obsługi ma jakiś sens wykorzystanie wiatrówki (nie trzeba jechać na strzelnicę)
Zgodnie z instrukcją załączam chrono, ustawiam jednostkę pomiaru czyli dla MPS mruga symbol ,,G.A'' a dla FPS ,,GA''. Jeśli dobrze rozumiem instrukcję to chrono w tym momencie jest gotowe do pomiaru, oddaje strzał (na razie wiatrówka) i na wyświetlaczy nie pokazuje się żaden wynik tylko dalej miga ,,G.A''
Chciałem kupić dodatkowe oświetlenie niestety nigdzie nie ma. Zrobiłem natomiast drobną improwizację (proszę się nie śmiać) tj. oświetliłem chrono lampa na podczerwień (taką do fizykoterapii) i zaczęło działać czyli tak jak napisałeś to kwestia światła. Jak nie uda mi się kupić oświetlenia to prawdopodobnie zrobię je sam.
Podobno dobry wynik dają paski diodek (LED) umieszczone na listwach nad czujnikiem. Można je podobno gotowe w sklepach praktycznie "z metra" kupić. Mam zamiar to u siebie zrobić, ale na razie jest to tylko zamiar...
- Załączniki
-
- Może wyglądać w ten sposób. Diody są montowane na panelach, a nie pod nimi, bo za dużo światła jest tez niezdrowe...
- master_z_diodami.jpg (22.46 KiB) Przejrzano 2190 razy
.303 brit .308 win 6,5x55 .45acp 9x19mm .22lr .357
Ledy "z metra" to chyba najtańsza opcja doświetlenia. Pamiętam swój pierwszy raz ze swoim - prędkości wychodziły jakieś dziwne. Okazało się, że jedna "bramka" była na słońcu, a druga raz w słońcu raz w cieniu, który padał od liści na drzewie. Po ustawieniu w jednolitym oświetleniu problemy znikły, więc (w każdym razie u mnie) równomierne i dość dobre oświetlenie to podstawa.
1. Światło jest kluczowe (stałe i nie mrugające)
2. Diody jako doświetlenie działają nieźle, a szczególnie dobrze podczerwone (testowałem na pożyczonych)
3. Jarzeniówki raczej nie oszukasz, nawet diodami. Lepiej w ogóle ją wyłączyć
Sam próbuję kupić te cholerne podczerwone diody, ale chwilowo nigdzie ich nie ma
2. Diody jako doświetlenie działają nieźle, a szczególnie dobrze podczerwone (testowałem na pożyczonych)
3. Jarzeniówki raczej nie oszukasz, nawet diodami. Lepiej w ogóle ją wyłączyć
Sam próbuję kupić te cholerne podczerwone diody, ale chwilowo nigdzie ich nie ma
Może tu coś się nada do oświetlenia - jest tego trochę:
http://www.tme.eu/pl/katalog/optoelektr ... ASC&page=1[/url]
http://www.tme.eu/pl/katalog/optoelektr ... ASC&page=1[/url]
Albo zainwestować i kupić takie chrono
http://www.magnetospeed.com/
problem oświetlenia odpada, do tego kompaktowe, lekkie, bez kabli itp. A jak się zapomni zapakować statywu, to też nic się nie stanie
http://www.magnetospeed.com/
problem oświetlenia odpada, do tego kompaktowe, lekkie, bez kabli itp. A jak się zapomni zapakować statywu, to też nic się nie stanie
szczególnie poręczne na pistolecieGlobus pisze:Albo zainwestować i kupić takie chrono
http://www.magnetospeed.com/
problem oświetlenia odpada, do tego kompaktowe, lekkie, bez kabli itp. A jak się zapomni zapakować statywu, to też nic się nie stanie
Jeżeli strzelasz tylko aby sprawdzić prędkość kulki w rożnych warunkach atmosferycznych to, nie, no bo tylko strzelasz aby sprawdzić prędkość.darekas pisze:Tak z czystej ciekawości
Czy taki „odważnik” na końcu lufy nie będzie miał wpływu na celność a właściwie na inne drgania lufy?
Jeżeli strzelasz grupy z wykorzystaniem tego chrono, to co najwyżej będziesz miał przesunięcie przestrzelin względem punktu celowania, co też nie przeszkadza, bo strzelasz grupy a nie aby trafić cel :-)
Tak więc więcej jest plusów niż minusów :-)
Tak przynajmniej ja to widzę
-
- Posty: 740
- Rejestracja: niedziela, 03 października 2010, 17:21
- Lokalizacja: Kraków
Lufa z obciążeniem zupełnie inaczej strzela. Z takim kindybałem na lufie to sobie można baranka strzelić a nie grupy, inna amplituda i charakterystyka drgań. Tym można sprawdzić prędkość amunicji i nic więcej. Dodatkowo bardzo blisko pomiędzy sobą są umieszczone sensory co musi mieć wpływ na dokładność pomiaru. Jedyną zaletą jest to że przy prawidłowym mocowaniu trudno rozstrzelać urządzenie. Ciekawe czy bierze poprawkę na odrzut broni do której jest mocowane i jakim sposobem, czy tylko przybliżone prędkości podaje.
Wojtek
Wojtek
Teoretycznie można strzelając grupę stwierdzić, czy ewentualny odskok jest spowodowany zmianą szybkości, czy też raczej złym składem . Przy obciążeniu lufy dodatkowym ciężarem nasza naważka może się nieco rozjechać, ale odskok też pewnie będzie wychwycony. Ale na karabinie z pokaźnym hamulcem wylotowym, pistolecie czy wiatrówce z cienką lufą tego bagnetu nie ma jak umocować. Sądzę, że wybór zależy od preferencji użytkownika.
Labradar, jak go już zrobią i wypuszczą, pewnie będzie mógł pomierzyć szybkość pocisku w pewnym oddaleniu od strzelca, np. 100 czy 200m i to bez ryzyka, że się go przestrzeli. Czyli można będzie zweryfikować BC, przynajmniej w pewnym stopniu. Dużego sensu też to nie będzie miało, bo przecież opad sami możemy zmierzyć strzelając na te 200m.
Kwestia ceny i wygody użytkowania, każdy niech sam sobie wybierze co lubi. Ja pozostanę przy swoim, szkoda mi pieniędzy na zmianę, nie widzę dodatkowych korzyści z tych nowinek.
Labradar, jak go już zrobią i wypuszczą, pewnie będzie mógł pomierzyć szybkość pocisku w pewnym oddaleniu od strzelca, np. 100 czy 200m i to bez ryzyka, że się go przestrzeli. Czyli można będzie zweryfikować BC, przynajmniej w pewnym stopniu. Dużego sensu też to nie będzie miało, bo przecież opad sami możemy zmierzyć strzelając na te 200m.
Kwestia ceny i wygody użytkowania, każdy niech sam sobie wybierze co lubi. Ja pozostanę przy swoim, szkoda mi pieniędzy na zmianę, nie widzę dodatkowych korzyści z tych nowinek.
Miłego dnia!
http://allegro.pl/dioda-nadawcza-ir-5mm ... 31584.htmlSam próbuję kupić te cholerne podczerwone diody, ale chwilowo nigdzie ich nie ma
Dzięki za pomocne linki, ale szukam nie tyle diód luzem, bo nawet jak obsypię nimi chrono, to nic to nie dasnajper pisze:http://allegro.pl/dioda-nadawcza-ir-5mm ... 31584.htmlSam próbuję kupić te cholerne podczerwone diody, ale chwilowo nigdzie ich nie ma
Szukam gotowego "urządzenia", bo nie mam odpowiednich umiejętności elektrycznych.
@cnnhead
Cos takiego?
Ogólnie:
http://www.conrad.de/ce/de/content/led_ ... _mouseover
Tutaj dokładniej:
http://www.conrad.de/ce/de/Search.html? ... d_streifen
Niestety nie maja podczerwieni...
Cos takiego?
Ogólnie:
http://www.conrad.de/ce/de/content/led_ ... _mouseover
Tutaj dokładniej:
http://www.conrad.de/ce/de/Search.html? ... d_streifen
Niestety nie maja podczerwieni...
.303 brit .308 win 6,5x55 .45acp 9x19mm .22lr .357
Raczej coś takiego
http://kolba.pl/podswietlenie-ir-do-chr ... p3511.html
http://kolba.pl/podswietlenie-ir-do-chr ... p3511.html
To może nie koniecznie... Lepszym pomysłem jest umieszczenie oświetlenia na plastyku. Światło zostaje rozproszone i mniejsza szansa, ze się oświetlenie ustrzeli...cnnhead pisze:Raczej coś takiego
http://kolba.pl/podswietlenie-ir-do-chr ... p3511.html
@tompi
Słyszałem ze IR tez się sprawdza. A jaka fale ma ten? O to trzeba by zapytać producenta/sprzedawce...
.303 brit .308 win 6,5x55 .45acp 9x19mm .22lr .357
Właśnie jestem na etapie budowy oświetlenie:
- akumulator żelowy 5 Ah (50 zł)
- diody IR 940 nn 20 szt. (16 zł)
- kawałek plexi, trochę kabelków
Porównując w/w łączną cenę do fabrycznej to wychodzi tanio a jakie będą efekty to zobaczymy. Co do częstotliwości podczerwieni to podejrzewam, że nie ma to większego znaczenia.
- akumulator żelowy 5 Ah (50 zł)
- diody IR 940 nn 20 szt. (16 zł)
- kawałek plexi, trochę kabelków
Porównując w/w łączną cenę do fabrycznej to wychodzi tanio a jakie będą efekty to zobaczymy. Co do częstotliwości podczerwieni to podejrzewam, że nie ma to większego znaczenia.
Wykonałem oświetlenie składające się z 2 paneli podwieszanych na fabrycznych osłonach. Na każdym panelu znajduje się 10 połączonych szeregowo diod IR 940 nn, panele są połączone równolegle i podłączone do akumulatora żelowego 12 v 5 Ah. Na razie testy wykonana przy użyciu wiatrówki są obiecujące- chrono działa w dosyć ciemnym pomieszczeniu. Pora na test na strzelnicy.
Zaglądałem do środka tego urządzenia.Raczej coś takiego
http://kolba.pl/podswietlenie-ir-do-chr ... p3511.html
To nawet nie chińczyk.Wygląda jak robione w garażu przez pana ''Heńka"
Diody lutowane na płytce ręcznie (amatorsko).
Ale ważne że działa.
Wykonanie jest bardzo proste, będziesz potrzebował:
- akumulator np. http://bns.com.pl/os,2776,Akumulator-zelowy-12V-5-0Ah
- 20 szt. diod IR np. http://allegro.pl/dioda-nadawcza-tsal64 ... 32654.html (nie ma większego znaczenia ich typ tylko, żeby były 5 mm bo łatwiej się robi)
- kawałek plexi 2-3mm
- jakiś wyłącznik
- dwużyłowy kabelek
- wiertarka + wiertła
- lutownica cyna kalafonia
- coś do cięcia plexi np. szlifierka kątowa z tarczą 1mm, można też nożem ale to trochę zajmie
Na początek zacznij od wycięcia 4 szt. płytek z plexi. Ja zrobiłem je o wymiarach 12x5 cm. Następnie w każdej z nich wywierć 10 otworów na środku równolegle do dłuższej krawędzi ( najlepiej wiercić we wszystkich na raz aby otwory się pokrywały), średnicę wiertla dobierz tak aby dioda weszła do płytki, ale zatrzymała się na ,,kryzie" i nie przeleciała. W dwóch płytkach przy użyciu wiertła ok. 10 mm lekko na ok 1 mm głębokości nawierć w/w otwory aby kryza diody w nich się schowała. Ponadto we wszystkich płytkach wywierć na rogach i po środku otwory umożliwiające ich skręcenia razem. Następnie do płytki ze zwykłymi otworami powkładaj diody tak aby nóżki były w kolejności ,, krótka, długa, krótka, długa itd". Po włożeniu diod weź płytkę z nawierconymi otworami i skręć śrubkami z pierwszą płytką. Następnie polutuj nóżki diod w w/w kolejności czyli diody są połączone szeregowo ( jest to bardzo ważne), jeśli nóżki są za długie zlutuj je niżej a następnie skróć. Teraz wystarczy podłączyć + akumulatora do dłuższej nóżki a - do krótszej i powinno działać. Drugi panel wykonujemy identycznie i łączymy równolegle z pierwszym dokładając wyłącznik. Całość powiesiłem na fabrycznych przesłonach przy użyciu opasek plastikowych. Aby sprawdzić czy panel działa ( podczerwieni nie widać gołym okiem) wystarczy wziąć tel. kom. i popatrzeć na diody przez aparat/ kamerę. Diody są połączone szeregowo a więc jeśli jedna nie działa to reszta też nie działa ( w jednym panelu). Gdyby się zdarzyło, że coś nie działa to na początek sprawdź poprawność podłączenie biegunów, jeśli jest wszystko ok. to weź paluszka 1,5 V i przy użyciu kabelków podłączaj ( dotykaj) do nóżek każdej z diody ( nie trzeba rozlutowywać wszystkiego)- powinna się zapalić ta dioda do której podłączyłeś baterię jeśli się nie zapali to masz winowajcę wystarczy rozkręcić całość wylutować uszkodzoną diodę i dać nową. Sugeruję kupić kilka diod więcej bo ja w tych co kupiłem miałem jedną uszkodzoną. Ja po przyjeździe na strzelnicę i zmontowaniu całości aby mieć pewność, że działa korzystam z aparatu. Jeśli nie chcesz się tak ,, bawić" to zamiast 10 diod IR możesz dać 9 + jedną normalną w szereg która sygnalizuje poprawność działania. Oczywiście zamiast 2 paneli można zrobić 4 ale wydaje mi się, że nie ma po co.
Poniżej świecące diody widok przez telefon
- akumulator np. http://bns.com.pl/os,2776,Akumulator-zelowy-12V-5-0Ah
- 20 szt. diod IR np. http://allegro.pl/dioda-nadawcza-tsal64 ... 32654.html (nie ma większego znaczenia ich typ tylko, żeby były 5 mm bo łatwiej się robi)
- kawałek plexi 2-3mm
- jakiś wyłącznik
- dwużyłowy kabelek
- wiertarka + wiertła
- lutownica cyna kalafonia
- coś do cięcia plexi np. szlifierka kątowa z tarczą 1mm, można też nożem ale to trochę zajmie
Na początek zacznij od wycięcia 4 szt. płytek z plexi. Ja zrobiłem je o wymiarach 12x5 cm. Następnie w każdej z nich wywierć 10 otworów na środku równolegle do dłuższej krawędzi ( najlepiej wiercić we wszystkich na raz aby otwory się pokrywały), średnicę wiertla dobierz tak aby dioda weszła do płytki, ale zatrzymała się na ,,kryzie" i nie przeleciała. W dwóch płytkach przy użyciu wiertła ok. 10 mm lekko na ok 1 mm głębokości nawierć w/w otwory aby kryza diody w nich się schowała. Ponadto we wszystkich płytkach wywierć na rogach i po środku otwory umożliwiające ich skręcenia razem. Następnie do płytki ze zwykłymi otworami powkładaj diody tak aby nóżki były w kolejności ,, krótka, długa, krótka, długa itd". Po włożeniu diod weź płytkę z nawierconymi otworami i skręć śrubkami z pierwszą płytką. Następnie polutuj nóżki diod w w/w kolejności czyli diody są połączone szeregowo ( jest to bardzo ważne), jeśli nóżki są za długie zlutuj je niżej a następnie skróć. Teraz wystarczy podłączyć + akumulatora do dłuższej nóżki a - do krótszej i powinno działać. Drugi panel wykonujemy identycznie i łączymy równolegle z pierwszym dokładając wyłącznik. Całość powiesiłem na fabrycznych przesłonach przy użyciu opasek plastikowych. Aby sprawdzić czy panel działa ( podczerwieni nie widać gołym okiem) wystarczy wziąć tel. kom. i popatrzeć na diody przez aparat/ kamerę. Diody są połączone szeregowo a więc jeśli jedna nie działa to reszta też nie działa ( w jednym panelu). Gdyby się zdarzyło, że coś nie działa to na początek sprawdź poprawność podłączenie biegunów, jeśli jest wszystko ok. to weź paluszka 1,5 V i przy użyciu kabelków podłączaj ( dotykaj) do nóżek każdej z diody ( nie trzeba rozlutowywać wszystkiego)- powinna się zapalić ta dioda do której podłączyłeś baterię jeśli się nie zapali to masz winowajcę wystarczy rozkręcić całość wylutować uszkodzoną diodę i dać nową. Sugeruję kupić kilka diod więcej bo ja w tych co kupiłem miałem jedną uszkodzoną. Ja po przyjeździe na strzelnicę i zmontowaniu całości aby mieć pewność, że działa korzystam z aparatu. Jeśli nie chcesz się tak ,, bawić" to zamiast 10 diod IR możesz dać 9 + jedną normalną w szereg która sygnalizuje poprawność działania. Oczywiście zamiast 2 paneli można zrobić 4 ale wydaje mi się, że nie ma po co.
Poniżej świecące diody widok przez telefon
Moja ma 3 mm, natomiast nie ma potrzeby aby się wyginała- panele są na tyle krótkie, że można je powiesić proste na wygiętych fabrycznych osłonach, co też zrobiłem ( z resztą fabryczne podświetlenie też jest proste). Natomiast jeśli ktoś chcę się bawić w wyginania to trzeba zagrzać z wyczuciem plexi np. opalarką i wtedy można je wygiąć.
No to pochwalę się moją konstrukcją na patencie Michała. 10 diód IR + jedna kolorowa. Zasilanie 2 baterie 9V (szeregowo - w sumie 18V). Na zdjęciu diody IR ledwo się żarzą, ale zgodnie z wyliczeniami dostają tyle prądu ile powinny, zaś szybki test domowy z pneumatykiem pokazał, że chrono działa poprawnie przy sztucznym świetle oraz w całkowitej ciemności. Pozostał jeszcze test na strzelnicy, gdzie jest silne światło jarzeniowe.
- Załączniki
-
- chronograf_ir.jpg (87.49 KiB) Przejrzano 1488 razy
Ostatnio zmieniony niedziela, 14 grudnia 2014, 23:06 przez cnnhead, łącznie zmieniany 1 raz.
No i test na strzelnicy się nie powiódł . Przy silnym świetle jarzeniowym chrono nic nie rejestrowało, niezależnie od doświetlenia. Pewnie jakbym zgasił światło całkowicie, to wtedy byłoby lepiej, ale niestety takiego scenariusza testowego przeprowadzić nie mogłem i raczej rzadko będę miał okazję.cnnhead pisze:Pozostał jeszcze test na strzelnicy, gdzie jest silne światło jarzeniowe.
-
- Posty: 740
- Rejestracja: niedziela, 03 października 2010, 17:21
- Lokalizacja: Kraków